The occurrence of disruptive events affecting the normal performance of a plan o schedule is a well known problem for the planning activity. For this reason plans and schedules are created including slacks to deal with deviations that are generated. However, the problem arises because in the Execution Systems, where disruptive events are detected, there is a lack of appropriate functionality for using the slacks to mitigate the impact of such events
In recent years there has been a growing interest in how to manage these disruptive events, in order to minimize its impact, emerging concepts such as event monitoring, risk management and event management in the supply chain.
The objective of this thesis is to develop an architecture for the autonomous management of supply chain disruptive events, where the self-control actions are based on the assumption that an appropriate use of the slacks defined in the schedules will reduce the gap between Planning Systems and Execution Systems. The following results were obtained: a novel way of decomposing problem which preserves the autonomy of the distributed components; a conceptual model and a multi-agent model for supply chain disruptive event management; and an experimental prototype, applied to a case study, proofing the concept of using slacks to distribute the negative implications of a disruptive event among the participants.
The proposal of the thesis introduces a new way to model the problem by allowing the automation of the process of identifying an exception, search for a solution and implementing it.
La ocurrencia de eventos disruptivos que afectan el normal cumplimiento de un plan en ejecución es un problema bien conocido por la actividad de planificación. Por esto los planes son elaborados con holguras para enfrentar los desvíos que se generan. Sin embargo, el problema surge debido a que los Sistemas de Ejecución, donde los eventos disruptivos son detectados, carecen de funcionalidades que les permitan emplear las holguras para mitigar el efecto de dichos eventos.
El objetivo de esta tesis es desarrollar una arquitectura para la gestión autónoma de eventos disruptivos en la cadena de suministro, donde las acciones de control se basan en la hipótesis de que el uso adecuado de las holguras definidas en los programas reducirá la brecha existente entre los Sistemas de Planificación y los Sistemas de Ejecución. Como resultados se ha obtenido: Una forma diferente de descomponer el problema buscando respetar las propiedades de autonomía de los componentes distribuidos; un modelo conceptual y un modelo multi-agente para la gestión de eventos disruptivos en la cadena de suministro; y un prototipo experimental que ha sido aplicado a un caso de estudio, mostrando que un uso adecuado de las holguras permite distribuir entre los participantes las implicaciones negativas de un evento disruptivo.
La propuesta de la tesis introduce una nueva forma de modelar el problema permitiendo la automatización del proceso de identificación de excepción, búsqueda de solución e implementación de la misma.